sábado, 10 de noviembre de 2012

SOM LLIURES ?

Luis Roca Jusmet

L’home es planteja problemes abans de la decisió i les alternatives perquè tenim una consciència reflexiva (distància). 
 

Aristòtil  defensa que una persona és lliure quan té capacitat
de decidir i, per tant, quan no és esclau d’un altre o d’un mateix (passions, elements irracionals, impulsos o desitjos), 
 Pels estoics (Marc Aureli i Epictet ), la llibertat només és la manera com nosaltres veiem el que ens està passant. Només es pot canviar el nostre interior, s’ha d’acceptar tot el que ens ve.
Llibertat, pels estoics, és una cosa interna. 
 El cristianisme, mitjançant el lliure albir, creu que és la possibilitat d’escollir entre el bé i el mal.    Però som lliures o estem determinats? La llibertat requereix responsabilitat, capacitat d’autocreació (podem decidir com volem ser). El determinisme, en canvi, defensa que actuem necessàriament d’una manera perquè no tenim altra opció. És la responsabilitat de assumir les conseqüències del que fem. Aquesta responsabilitat crea un ficció/il·lusió de llibertat ( diu Spinoza) quan en realitat el que tenim és una capacitat de voler el que neccesariament passa . ës la capacitat de distanciar-nos de les nostres passions, una autodeterminación que és simplemente seguir el nostre conatus, la nostra determinació interna. el desig en profunditat.
Kant, en canvi, creu que la llibertat és la probabilitat de fer el que creus correcte,  Parla d’una llei natural (tot segueix els seus impulsos, instints determinats) i d’una llei moral (no segueix la llei natural, sinó que fa el que creu que és correcte), és a dir, “actuar de manera diferent al que et diuen les teves inclinacions”.
 Per liberalisme no és una capacitat interna sinó una posibilitat externa d’escollir. Com diu Stuart Mill, és la salvaguarda de l´espai privat que ens permet la societat per decidir sobre el que volem fer a la nostra vida, acceptant el límit de les lleis.    Sartre parteix de que estem condemnats a ser lliures (hem de decidir, és el destí humà) .Erich Fromm parla del temor a la llibertat (la llibertat com a capacitat interna que dóna responsabilitat) com a base de la servitud voluntària que hi ha darrera la servitud voluntària,
   Per tant, hi ha dos nivells de llibertat: externa (llibertat com a possibilitat) o interna (llibertat com a capacitat de decidir). Aquesta llibertat interna és la capacitat de distanciar-se dels seus
condicionaments. Així doncs, partint de la base que estem condicionats i tenint en compte que tenim la capacitat de distanciar-nos d’aquests condicionaments (capacitat interna per decidir), és aquesta segona afirmació la que fa possible una llibertat interior. Si no és així, la llibertat és únicament l’espai que ens deixa la societat (externa), una possibilitat social.
   Quan tenim més d’una opció, escollim, però això és en relació a una llibertat externa. Per tant,els animals escullen des dels seus propis condicionaments. que els determinen. Decidir, en canvi, fa referència auna llibertat interna, a l’allunyament de les condicions que ens determinen. És aquesta capacitat de decisió el que fa que la nostra conducta sigui imprevisible, més creativa.
    Els humans, a part de les limitacions físiques, tenim limitacions socials que fan referència a una llibertat externa (societat). Per tant, la llibertat no s’ha d’entendre com una qüestió únicament interna (estoïcisme) ni com una qüestió totalment externa ( liberalisme) . La llibertat serà en funció del’individu ide  la societat de la que forma part. És capacitat i és possibilitat, és l´espai que pots obrir tu i el que et deixen obrir els altres. La llibertat és possible quan hi ha un reconeixement de l´altre. Únicamente des d´aquest reconeixement és possible la llibertat de tots. És una problemàtica ètica, moral i política.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Entradas populares